heartland 1 agtigtagtigt.dkSå er det allerede en uge siden, vi var på Heartland. Og jeg har nærmest ligget brak og småsyg lige siden… Så selvom jeg løbende har arbejdet på indlægget, kunne jeg altså først få det helt færdigt nu. Jeg ville ha delt det op i de 2 dage, men nu får I hele baduljen på én gang istedet for ;)

heartland 1

Sikke en smuk, hjertevarm og magisk festival det var! Har drømt mig tilbage hele ugen…

1. dag, fredag

Vi ankom sent fredag eftermiddag, og efter at vi hurtigt fik slået telt op, og skrupsultne stillede os i burgerkø, spillede Sun Kill Moon imens på Lowland scenen ved siden af. Burgerne var fra Burger Anarchy og virkelig gode. Kødspiserne fik med vildsvin, og jeg nåede lige at bestille en vegetar inden skiltet blev taget ned – der var allerede udsolgt. Så det var et heldigt førstevalg. Bagefter fik vi hørt en meget veloplagt Mikael Simpson med Henrik Vibskov på trommer. Vi fandt vip-området, hvor vi fik serveret super lækre drinks med rabarber og granatæble. Hørte Love Shop i sommernatten. Indtil det var tid, til det vi alle havde glædet os allermest til…flaming lips heartland agtigtagtigt.dkThe Flaming Lips!!flaming lips heartland agtigtagtigt… som på ingen måde skuffede. Det var så fantastisk! Det var som leverede de den ene gave efter den anden til publikum. Et orgie af konfetti, balloner, udklædning, figurer, lys, farver og regnbuer. Komprimeret og smittende livsglæde, leg og kærlighed. Og selvfølgelig ikke mindst, alle de gode sange med fine tekster, og Wayne Coynes signifikante stemme. Fuldstændig magisk og fortryllende. Da han sang David Bowies ‘Space Oddity’ i hans bobbel, gik det hele op i en højere enhed! Det moment vil jeg sent glemme…

Læs evt. anmeldelser af fredagens koncerter herheartland 2 agtigtagtigt.dk

2. dag lørdag

Efter en nat i telt hvor vi hundefrøs, var det hyggeligt at vågne op i Heartland. Selvom der ikke var bestilt nok morgenmad til alle de overnattende. Men vi brugte vores pressearmbånd skamløst, og kom ind på selve pladsen før åbningstid, hvor vi fik tiltusket os brunsviger og pressekaffe.

T a l k s. Det første der var på programmet lørdag, var talk med Mikael Bertelsen og Martin Krasnik, så vi stillede os i kø i god tid, hvilket også var nødvendigt for at få plads. Min mand skulle efterfølgende interviewe Mikael Bertelsen (det kommer på podcast her). Vi fik hørt Camilla Plum og New Yorkeren Sandor Katz om fermentering (vi brygger vandkefir på livet løs herhjemme!). Og Simon Kvam og Erling Jepsen om selviscenesættelse og selvkritik.

F o o d. Det var lidt en børnesygdom ved festivalen, at der var hele tiden var meget lange madkøer især lørdag. Til gengæld var maden værd at vente på! Da lugten af Kok & Ruls grillede ostesandwich hele dagen hang over talkteltet, tog vi sådan en til frokost. Desværre betød det så, at da jeg ville have en laksetatar med fjordrejer om aftenen, var den netop blevet udsolgt. Det skulle ellers have været en af de mest udsøgte ting. En anden ting jeg heller ikke fik prøvet madmæssigt var banketten. Vi skal jo flytte lige om lidt, så vi ville ikke lige bruge så mange penge på mad, men det skal vi helt klart til næste år. I vip fik vi dejlig frisk stikkelsbæris fra Ærø.

M u s i c & A r t. Indimellem talks og mad sad vi i græsset foran Lowland og hørte Thomas Dybdahl, det var rigtig fint. Til sidst prioriterede vi at stå halvanden time i kø, for at komme ind på slottet og se Brian Enos værk. Desværre fik vi så ikke plads til den talk vi ellers havde set mest frem til med Brian Eno og Bjarke Ingels. Køen startede allerede da vi gik ud efter den sidste… Sådan er det nok bare med festivaller, man kan aldrig nå det hele. Værket kan opleves på Charlottenborg, men det er jo ikke helt det samme, som at se det i Riddersalen på Egeskov ;)

Så var klokken lige pludselig blevet 21. og med en lang rejse hjemad med det offentlige, og et telt der skulle pakkes, besluttede vi os at tage hjem. En nat til hvor vi skulle klapre tænder i et telt, var jeg for træt til.

Som I nok kan fornemme, er jeg meget begejstret for Heartland. Jeg har det faktisk sådan lidt “jeg var på den allerførste Heartland Festival”-agtigt he he ;p Alt var så pænt, se lige alle de lys og pynt i træerne, hvor poetisk det var. Man kunne bare gå rundt og hele tiden opdage nye små rum, simpelthen så fint! Maden var økologisk og samtalerne kloge. Festivalernes svar på Irma ;) En voksen festival.

Jeg kommer ihvertfald helt sikkert igen næste år!

Hjerte, hjerte, hjerte ♡

Var nogle af jer afsted? :)